piątek, 15 grudnia 2017

Przyczyny, objawy uzależnienia

To nie substancja uzależnia. Gdyby tak było wszyscy pijący byliby alkoholikami. Podobnie nałogu nie dziedziczy sie w genach.
Przyczyny uzależnienia to: dysfunkcyjna rodzina, poczucie odrzucenia i stres.
Nie każdy pijący jest chory.
Istnieje kilka  objawów uzależnienia. Jeśli masz trzy z nich - jesteś uzależniona:
1. Tolerancja
2.Objawy odstawienne
3.Koncentracja życia wokół picia/brania
4. Picie/branie pomimo szkód
5. Głód
6. Utrata kontroli

Poza tym mogą się pojawić uporczywe myśli o używce, bezsenność, poty, drżenie rąk, delirka, padaczka, zwidy, picie w ukryciu,  chowanie używki na zapas, długi. Zespół abstynencyjny w przypadku leków jest gorszy niż w przypadku alkoholu. A  jak się ma ostatnie pięć tabletek już się pędzi do lekarza, który musi przepisać receptę. Ja na wszelki wypadek miałam pięciu niezależnych lekarzy i każdemu mówiłam, że skończył mi się lek na sen. Tym sposobem miałam dziesięć opakowań lub więcej po wizycie.

Nie ma opcji, by lekarz nie przepisał. Jak nie przepisał to natychmiast pojawiała się panika. Najgorzej było w święta i długie weekendy kiedy akurat skończyły się leki. Brak snu i objawy odstawienne: dreszcze, poty, biegunka, katar, rozwolnienie, silne leki wręcz przerażenie, pieczenie skóry, arytmia...
Od blisko dwóch lat mam spokój. Dzięki rocznemu odwykowi i rocznej terapii grupowej. Kontynuuje terapie indywidualną.
Terapia jest najważniejsza w leczeniu bowiem trzeźwość to nie tylko abstynencja. Ale o niełatwej trzeźwości innym razem..

1 komentarz: